تکه ای از متن پایان نامه :

 

همدیگر را عفو کنید تا خداوند شما را عزیز کند».

البته بدیهی می باشد اگر استفاده از گزینۀ رحمانی عفو و بخشش به آن بیانجامد که مجرمان در ادامۀ رفتار ناشایست خود تشویق شوند، بایستی گزینه‌های شدیدتری را در برابر آنان مورد مطالعه قرار داد.

ز- کمال‌گرایی

افراد افسرده غالباً هدف‌های انعطاف‌ناپذیر و کمال‌گرایانه‌ای برای خود تعیین می‌کنند که رسیدن به آنها غیر ممکن می باشد. گاهی بشر در عالم خیال خود، آرزوهای بلندپروازانه‌ای دارد و زیرا اکثر اوقات این خواسته‌ها برآورده نمی‌شود دچار یأس و سرخوردگی و افسردگی می‌شود. اما اگر آرزوها و اهداف با توانایی‌ها و امکانات متناسب باشد، موجب حرکت، تحول و تکامل می باشد.

سعادت‌جویی و کمال‌جویی بشر، ذاتی و غیراکتسابی می باشد. همه بشر‌ها به دنبال سعادت کامل از دید اسلام نباید به دور از اجتماع، گوشه عزلت برگزیند و نسبت به جامعه خویش بی‌مسئولیت باشد. او نباید خود را جدا از دیگر افراد جامعه بداند بلکه از نظر قرآن مؤمنان برادر همدیگرند: «إنما المؤمنون إخوةٌ» (حجرات، آیه 10). از این جهت می باشد که در آیات قرآن مکرر شاهد دعوت به همکاری و تعاون هستیم: «و تعاونوا علی البر و التقوی» (مائده، 2)؛ در راه نیکی و تقوا به یکدیگر کمک کنید. همچنین از دیگر ویژگی‌های بشر کامل این می باشد که خودرأی نیست بلکه کارهای خود را با مشورت دیگر مؤمنان انجام می‌دهد: «و شاورهم فی الامر» (آل عمران، 159)؛ در کارها با یکدیگر مشورت کنید.

کمال هر چیز در پرتو عنایات و اهداف هستی آن معنا می‌یابد. هر اندازه یک موجود به اهداف آفرینش خود نزدیک‌تر باشد، کامل‌تر می باشد. از نظر قرآن کریم هدف از آفرینش بشر اطاعت و بندگی خداوند می باشد: «و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون» (ذاریات، 56)؛ و من جن و انس را جز برای عبادت نیافریدم. خداوند در قرآن راه رسیدن به کمال را برای بشر نشان داده می باشد: «إنا هدیناه السبیل إما شاکراً و إما کفورا» (دهر، 3)؛ ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد یا ناسپاس. و در آیه دیگری می‌فرماید: «و قل الحق من ربکم فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیکفر» (کهف، 29)؛ بگو این حق می باشد از سوی پروردگارتان، هر کس می‌خواهد ایمان بیاورد و هر کس می‌خواهد کافر شود». بشر پس از هدایت الهی، مختار می باشد که آزادانه راه را برگزیند و به جهت اختیارش در مقابل انتخاب خود مسئول می باشد: «کل نفسٍ بما کسبت رهینهٌ» (مدثر، 38)؛ هر کس در گرو اعمال خویش می باشد». خدا در جایی دیگر می‌فرماید: «إن أحسنتم لأنفسکم و إن أسأتم فلها» (اسراء، 7)؛ اگر نیکی کنید به خودتان نیکی می‌کنید و اگر بدی کنید باز هم به خودتان برمی‌شود. این آزادی، جوهره انسانیت، مبنای کرامت بشر و موجب امتیاز او از دیگر حیوانات می باشد. اصولاً در پرتو این آزادی می باشد که دین و دینداری معنا می‌یابد و اعمال ارادی بشر صفت اخلاقی پیدا کرده، به خوب یا بد 

 

 

 پایان نامه مطالعه اثربخشی درمان با رویکرد هستی‌شناسی اسلامی بر درد معنوی در دانشجویان با مشکلات افسردگی – سایت ارشدها

 

 

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

پایان نامه روانشناسی گرایش بالینی: مطالعه اثربخشی درمان با رویکرد هستی‌شناسی اسلامی بر درد معنوی در دانشجویان با مشکلات افسردگی