تکه ای از متن پایان نامه :

 

در ایران نیز با در نظر داشتن ریشه فرهنگ اسلام، نظام ارزیابی سابقه دیرینه دارد اما متأسفانه متناسب با این پیشینه، از توسعه قابل قبولی برخوردار نبوده می باشد. در ایران ارزیابی به صورت کلاسیک، توسط خواجه رشید الدین فضل اله که بیش از بیست سال مقام وزارت مغول­ها را عهده دار بوده می باشد در اواخر قرن هفتم هجری مطرح شد. به لحاظ تشکیلاتی برای نخستین بار در سال 1349 مقرر گردید که سازمان دولتی همانطور که در ارتش معمول بوده می باشد مورد ارزیابی مستمر قرار گیرند. بدین مقصود سازمانی با عنوان” مرکز ترزشیابی سازمان­های دولتی” در نخست وزیری تشکیل گردید. در سال 1352، با آغاز برنامه پنجم عمرانی به موجب بند 8 ماده 5 فصل سوم قانون برنامه و بودجه کشور، وظیفه ارزیابی عملکرد دستگاه­های اجرایی به عهده سازمان برنامه و بودجه گذاشته شد و به همین مقصود معاونت ارزشیابی سازمان­های دولتی در این سازمان تشکیل شد.

سریع و بی وقفه از خود واکنش مناسب نشان دهند، لازمه این کار نیز آگاهی از شرایط موجود و پیش بینی وضعیت آینده می باشد. برای دست یابی به این هدف لاجرم همه سازمان­ها بایستی برای خود راهبرد از پیش تعیین شده-ای داشته یاشند که دور نمای اهداف سازمان در آن مشخص شده باشد. در واقع سازمان­ها نیاز به یک سیستم مدرن و جامع سنجش عملکرد دارند که با در نظر گرفتن راهبرد مناسب سازمان، با دیدی جامع نگر آن را مورد ارزیابی قرار دهند(رستم پور و همکاران، 1389)

عملکرد به چتری تشبیه می شود که تمامی مفاهیم مورد نیاز یک سازمان برای دستیابی به موفقیت و فعالیت­های مرتبط با آن را پوشش می‎دهد. به این علت که نوع عملکرد یک سازمان خاص معمولاً منحصر به فرد می باشد، مفهوم عملکرد کلی یک سازمان، پدیده ای پیچیده می باشد. پس برای درک مفهوم عملکرد سازمان، بایستی به اهداف راهبری آن توجه نماید. (کوهزادی، 1389)

مدل­ها یا چهارچوب­های طراحی سیستم به سازمان­ها در مورد تعدادی از ابعاد عملکرد که بایستی اندازه گیری شوند دید می­دهند، اما هیچ کدام ابزاری را در اختیار نمی‎گذارند. همچنین اتلی (otley) بر این عقیده می باشد که چهارچوب ها یا مدل ها به تنهایی یک سیستم کامل محسوب نمی‎شوند. چارچوب ها، دیدگاه های مختلفی را برای دسته بندی­ شاخص­های عملکرد فراهم کرده، به افراد فرصت می‎دهند که به توازن بین نیازهای کسب و کار توجه کنند. اما آن­ها به یک سازمان نمی‎گویند که چه چیز را اندازه بگیرند و سازو کاری برای تعیین اهدافی که بایستی برآورده شوند، ندارند. لازم می باشد که اندازه گیری عملکرد در مدیریت کسب وکار ادغام شود و اکنون فرایندهای مدیریتی ای توسعه یافته اند که این کار را انجام می‎دهند. در واقع این فرایند­های توسعه یافته در مرحله طراحی و پیاده سازی بکار می آیند. (کوهزادی، 1389)

 

 

پایان نامه مقایسه عملکرد سازمان تربیت بدنی استان مرکزی با استان قم با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن

 

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

 

دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت : مقایسه عملکرد سازمان تربیت بدنی استان مرکزی با استان قم