تکه ای از متن پایان نامه :

 

در دهه­های اخیر اصول نظری و فنون ادبیات روایی، با عنوان «نظریۀ ادبیات داستانی» یا   «روایت­شناسی» مورد توجه و مطالعه­های بسیار گسترده­ای قرار گرفته می باشد که مهم­ترین و پویاترین شاخۀ این مطالعات، سنّت ساختارگرایی ادبی می باشد که شامل دستاوردهای شکل­گرایی اروپایی و ساختارگرایی فرانسوی می­شود. از چهره­های برجستۀ روایت­شناسی ساختارگرا می­توان «ولادیمیر پراپ»، «رولان بارت»، «آ.ژ.گریما»، «ژرار ژنتن»، «کلود برمون» و «تزوتان تودورف» را نام برد.

اکنون به ذکر پاره ای از نظریات بعضی از این افراد می­پردازیم:

ولادیمیر پراپ

«ولادیمیر پراپ» یکی از صورت­گرایان روسی بود که ثمرۀ مطالعات خود را در کتاب      «ریخت­شناسی قصه­های پریان» در سال 1928 منتشر کرد. او پیشرو مطالعۀ نظام­مند پیرنگ بوده می باشد و در تحلیل یک متن، دقت علمی فراوان به خرج می­داد؛ این مطلب از اصطلاح «ریخت­شناسی» که در عنوان کتابش به کار برده، آشکار می باشد. خود او در پیشگفتار کتابش چنین نوشته می باشد:

«واژۀ ریخت­شناسی (morphology) یعنی مطالعه و شناخت ریخت­ها. در گیاه­شناسی اصطلاح ریخت­شناسی یعنی مطالعه و شناخت اجزاء تشکیل دهندۀ گیاه و ارتباط آنها با یکدیگر و کل گیاه و به عبارت دیگر ریخت­شناسی در اینجا به معنی ساختمان گیاه می باشد.

اما مقصود از ریخت­شناسی قصه چیست؟ به ندرت کسی به امکان چنین مفهومی اندیشیده می باشد.

دفع شرارت یا دسترسی به مطلوب می­انجامد. دستاوردهای «پراپ» تأثیر عمده­ای بر نظریه­ی ادبی و روایت­شناسی گذاشت. ساختارگرایان فرانسوی همچون «لوی استروس»، «گریما»، «برمون»، «بارت» و «تودورف» در مطالعه ساختار روایت، به نوعی از نظریات وی تأثیر پذیرفته­اند و راه وی را در پیش گرفتند و بعضی نیز به اصطلاح یا تکمیل نظریه­ی او پرداختند.

رولان بارت

«رولان بارت» بر خلاف نظر «پراپ»، که کوچک­ترین واحد ساختاری روایت را تأثیر می­داند، معتقد می باشد: «داستان هیچ گاه تنها از تعدادی تأثیر ساخته نمی­شود.» (بالایی و                      کوئی­پرس، 272،1378). در نظر «پراپ» در کنار تأثیر­ها، در وضعیت اولیه و نهایی نیز هست، اما «بارت» می­گوید:

    «در کنار این دو واحد که مجموعۀ تأثیر­ها را بر حسب ضرورت دربرمی­گیرد، اغلب، واحدهای دیگری شبیه آنها وجود دارند که با تأثیر­ها همراه­اند، اما بر خلاف آنها، به یک اقدام مکمل یا بعدی منجر نمی­شوند، بلکه به مفهوم کمابیش پراکنده­ای که در عین حال برای داستان ضروری می باشد، اشاره دارند. «بارت

 

 

پایان نامه نقد ساختارگرایانۀ فیلمنامه های علی حاتمی 

 

 

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه