تکه ای از متن پایان نامه :

 

 

«تفاوت فیلمنامه و داستان»

متون مورد نقد و مطالعه در این رساله، چهار فیلم­نامۀ «علی حاتمی»، با نام­های «سوته دلان»، «حاجی واشنگتن»، «مادر» و «دلشدگان» می باشد. فیلم­نامه­نویسی امروزه یکی از بخش­های ادبیات به شمار می­رود؛ یک شقّ کاملاً مستقل ادبی، که مبنای آن نمایشنامه­نویسی می باشد. مهمترین ویژگی   فیلم­نامه، ویژگی روایی و داستانی آن می باشد که جوهرۀ اولیۀ اغلب فیلم­ها می باشد، هرچند فیلم­هایی نیز ساخته می­شوند که با استفاده از امکانات دیگر سینما و بدون تعریف داستان خاصی، تماشاگر را با وضعیتی از جامعه آشنا می­کنند و موضوع، بیشتر منطبق بر واقعیات جامعه می باشد تا یک داستان. از این    4- هر فیلم­نامه­ای همچون داستان دارای یک روایت می باشد و روایت مبنای ادبی دارد. در نوشتن یک داستان ادبی، شروع بسیار مهم می باشد و بایستی نقطۀ حرکت خوبی برای داستان باشد. اما نوشتۀ خوب واجب نیست که تا پایان طراحی شود؛ یک نویسنده ممکن می باشد در طول نوشتن، مسیر قصه را تغییر دهد و حتی ایدۀ اولیه­اش را دگرگون سازد. اما برای نوشتن فیلم­نامه، دانستن پایان آن مهم می باشد و هنگام نوشتن هر پدیده، بایستی پیش از آغاز کار پایان پرده را بدانیم. در موقع خلق یک صحنه از فیلم­نامه، هم بایستی به پایان آن وقوف داشته باشیم و به تاثیر نهایی صحنه­ای که می­خواهیم خلق کنیم توجه داشته باشیم؛ دلیل آن این می باشد که نویسندۀ داستان به تنهایی اثری را خلق می­کند و هر تغییری که بخواهد روی ان اعمال می­کند، اما نویسندۀ فیلم­نامه، به مدد افراد دیگری اثرش را به ثبت می­رساند و در خلق اثرش بایستی آن افراد و تاثیرات، توانایی­ها و عدم توانایی آنها را در نظر بگیرد؛ افرادی نظیر بازیگر، صدابردار، طراح صحنه و… .

 

 

پایان نامه نقد ساختارگرایانۀ فیلمنامه های علی حاتمی 

 

 

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه