تکه ای از متن پایان نامه :

 

شخصیت­های داستان بسیار مؤثر می باشد. «آنسن دیبل Ansen Dibel» در اهمیت صحنه به این نکته اشاره کرده می باشد و معتقد می باشد:

«یک صحنه می­تواند نکات زیادی را به خواننده انتقال دهد، حالات توجه­ها، احساسی از زمان، پیش­بینی قبل از وقوع و بازتابی از آن چیز که که گذشت، اما مهم­تر از همه اینکه یک صحنه بایستی طرح را به پیش برد و شخصیت­های داستان را نشان دهد.» (فرد، 1377، 67)

از نظر «جیمز. بی. هال» دلیل اهمیت صحنه «مخرج مشترک طرح، ساختار، شخصیت­پردازی، ملاحظات موضوعی، اکتشاف شخصیت داستانی و کنش داستان می­باشد.» (همان،91)

«جمال میرصادقی» در صفحات 452-451 کتاب «عناصر داستان»، وظایف اصلی صحنه را به سه دسته­ی کلی تقسیم کرده می باشد که در اینجا به اختصار ذکر می­شود:

  1. فراهم آوردن محلی برای زندگی شخصیت­ها و وقایع داستان.

2- ایجاد فضا و رنگ مطابق با حال و هوای داستان؛ حالت شادمانی یا غم­انگیزی، شومی، ترسناکی و شاعرانه­ای که خواننده به محض ورود به دنیای داستان حس می­کند.

3- به وجود آوردن محیطی که اگر بر رفتار شخصیت­ها و وقوع حوادث تأثیری عمیق و تعیین کننده به جا نگذارد، دست کم بر نتیجه­ی آنها مؤثر واقع می­شود.

در همان کتاب، عوامل و اجزای سازنده­ی صحنه به چهار دسته تقسیم شده­اند که تنها عناوین هریک را ذکر می­کنیم:

1- محل جغرافیایی داستان

2- کار و پیشه­ی شخصیت­ها و عادات و راه و روش زندگی­شان

3- زمان یا عصر و دوره­ی وقوع حادثه

4- محیط کلی و عمومی شخصیت­ها(الف:خصوصیات خلقی و اخلاقی ب: مقتضیات فکری و روحی).» (میرصادقی،1376،454-453)

شیوه­های صحنه­پردازی

 

 

پایان نامه نقد ساختارگرایانۀ فیلمنامه های علی حاتمی 

 

 

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه