تکه ای از متن پایان نامه :

 

كسي می باشد كه مجنون و ديوانه نباشد نه اينكه سفيه نباشد. آدم مجنون هيچ تكليفي ندارد و سر و كارش با طبيب و دارو می باشد و حتي نمي­شود به او گفت برو و خودت را معالجه كن بلكه اين وظيفه اطرافيان می باشد كه براي معالجه (او چنان­چه ممكن باشد) کوشش كنند، ولي رشد در مقابل جنون قرار ندارد، بلكه رشد، به اين معناست كه بشر در عين اينكه عاقل می باشد نه ديوانه، ولي ممكن می باشد، لياقت و توان بهره­برداري از امكانات مادي و معنوي خويش را نداشته باشد، به چنين شخصي فرد رشد نيافته يا غير رشيد مي­گويند نه مجنون و ديوانه.

بنابراين عقل و جنون يك چيز می باشد و رشد و بي­رشدي چيز ديگر. جنون، بيماري می باشد و چاره­اش طبيب و دارو و بي­رشدي معلول نقص در تعليم و تربيت، بي­رشدي ناآگاهي می باشد و بي­هنري نه بي­عقلي و چاره­اش آموختن و تعلّم می باشد.

ج) تفاوت غير رشيد (سفه) با جنون

سفه و جنون هر دو از موارد عدم اهليت تلقي مي شوند، حقوقين نيز سفيه و مجنون را محجور مي دانند بنابراين هر دو آن­ها از تصرف در اموال و حقوق مالي خود ممنوع­اند اما اين­كه اين دو چه افتراقي با يكديگر دارند، حقوق­دانان گفته­اند سفه نقصان عقل می باشد اما جنون فساد عقل.1

بنابراين سفيه عقل دارد اما ميزان خروشي نسبت به ديگران ضعيف می باشد در حالي­كه مجنون عقل مختل و تباه می باشد، نمي­تواند واقعيات خوب از بد را تشخيص دهد، فاقد درك وضع و روابطش با ديگران مبناي انديشه نيست. اما سفيه خوب، و بد را مي­فهمد، با مردم روابط منطقي دارد.

د) ارتباط بين عقل و رشد در غير رشيد (سفيه)

براي اين­كه اولاً عقل داراي مراتبي­اي می باشد و سفيه مرتبه آن را دارد به بيان ديگر، اصل عقل امري می باشد و كمال آن امر ديگر، سفيه داراي عقل می باشد اما به حد كمال نرسيده می باشد بلكه ناقص می باشد مانند ميوه­اي كه كمال آن رسيده و شيرين بودن آنست اما نرسيده و كامل باشد.2

     ثانياً مرتبة رشد بالاتر از عقل می باشد و اگر كسي مرتبة نازلي از عقل داشته باشد بايد او را عاقل غير رشيد ناميد نه عاقل رشيد. براي اين­كه بشر در آغاز عمر خود و در زمان صغر بد و خوب را كم­كم تميز مي­دهدگفتار سوم) ابعاد و اقسام رشد

بند الف) ابعاد مختلف رشد

در يك دسته­بندي كلي مي­توان دو بعد اصلي براي رشد ذكر نمود:

1- بعد جسماني (رشد جسماني)

(البته در قرآن كريم موردي ديده نشده كه واژه رشد در مورد رشد جسماني به كار رفته باشد).

2- بعد عقلاني (عقلائي)

رشد جسماني: عبارتست از تغييرات تدريجي در جهت كمال كه در بدن بشر و شكل ظاهري او پديد مي­آيد و با حواس ظاهري قابل مشاهده می باشد مثل: افزايش قد، وزن، رشد و نمو استخوان­ها و …

رشد عقلاني: عبارتست از تكامل تدريجي قواي فكري بشر و رسيدن او به مرحله­اي كه قدرت تشخيص خير و شر و مصالح و مفاسد را داشته باشد و بتواند از امكانات و سرمايه­هاي مادي و معنوي كه در اختيار دارد به نحو احسن و شايسته بهره­برداري و استفاده نمايد.

1 و 2– نراقي، ملااحمد، عوايد الايام،  نشر بصيرتي ، ص 182. نقل از پایان نامه فوق ,ص99

 

 

 پایان نامه پایان نامه اعتبار رشد در نکاح و طلاق در حقوق ایران و مقایسه تطبیقی با مذاهب اسلامی – سایت ارشدها

 

 

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه