دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه نسبت میان عقل و وحی در معرفت خداوند از منظر روایات اهل بیت علیهم السلام

تکه ای از متن پایان نامه :

 

شارح دیگر نهج البلاغه، مرحوم خوئی در کتاب «منهاج البراعه فی توضیح نهج البلاغه» دو مقصد را برای این قسمت از خطبه ذکر می‌کند، اول اینکه حضرت فرد سوال کننده و همه حاضرین و غائبین را از وصف خداوند سبحان بر حذر می‌دارندو همگان را از تعمق و خوض در ذات وصفات خداوند و تکلف در آن چیز که فوق توان می باشد، نهی می‌کنند. دوم اینکه اشاره حضرت متضمن عجز عقول از فهم کنه ذات الهی و از معرفت شایسته اوست و اینکه حق آن می باشد که بوسیله آیات و نشانه‌های عظمت و آثار صنع و قدرت الهی به او استدلال شود.[1]

دیدگاه مشهور در توضیح این کلام امیرالمؤمنین علیه السلام آن می باشد که این قسمت خطبه تفسیر بخش پایانی آیه تأویل می باشد(هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ)[2]. لذا کلام آن حضرت را حاکی از اعتراف راسخان در علم  و ناآگاهی از تأویل آیات متشابه دانسته‌اند.[3]

همان رسیدن به مرحله‌ای می باشد که بشر جایگاه عقل و ادراک خود را دریابد و در کنه ذات و صفات الهی و آن چیز که علم آن از او خواسته نشده، تعمق ننماید.[4]

صرف نظر از بحث‌های مطرح شده در خصوص ارتباط خطبه اشباح و آیه تأویل و بحث راسخون، در حوزه «معرفت خداوند» نکات زیر از بیانات حضرت استفاده می‌شود:

1) در مسائلی همچون معرفت ذات و صفات خداوند بایستی به قرآن و سنت اکتفا نمود.

2) شیطان بشر را به فراتر رفتن از قرآن و سنت فرا می‌خواند.

3) راسخان در علم کسانی هستند که اقرار به ندانستن غیب آنان را از ورود به اسرار غیب بی نیاز کرده می باشد.

4) ترک تعمق و اعتراف به عجز در آن چیز که بشر مکلف به دانستن نیست، مورد ستایش قرار گرفته2 تا آنجا كه رسوخ در علم نام گرفته می باشد.(عبارات اين خطبه در موضوع تعمق و نتيجه آن كه هلاكت می باشد و تشابه آن با حديث امام سجاد(ع)هرگونه شك و شبه در خصوص مذمت تعمق را از ذهن پژوهشگر مي‌زدايد.)

 

3-3- نیاز عقل به وحي در حوزه عقاید به ويژه در معرفت خدا

در این فصل تا به اینجا مشخص گردید که از منظر روایات اهل بیت (ع) عقل در معرفت خداوند محدودیت دارد و ازینرو:

الف) تفکر و تعقل در ذات الهی ممنوع می باشد.

ب) تعمّق در خداشناسی ممنوع می باشد.

  1. 3. هاشمی خوئی، حبيب الله، منهاج البراعه فی توضیح نهج البلاغه، مكتبة الاسلاميه، تهران، 1400ق، ج6، ص307 الي315
  2. 4. آل عمران: 7
  3. 5. ناصحیان، علی اصغر، « تأویل و راسخان در علم» ، الهیات و حقوق، بهار1383، شماره 11، ص128
  4. 1. به این ترتیب ویژگی راسخان در کلام امام ناظر به آیه تأویل نیست بلکه گزارشی از یک واقعیت خارجی درمورد آنها می باشد. ر.ک: ناصحیان، «تأویل و راسخان در علم»، ص138
  5. 2. چنانچه در بخش قبل نيز به آن اشاره شد.

 

 

 پایان نامه بررسي نسبت ميان عقل و وحي در معرفت خداوند از منظر روايات اهل بيت عليهم السلام93-سایت ارشدها

 

 

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه